steamrail
steamrail
themeimage

themeimage

themeimage

themeimage

themeimage

themeimage

themeimage

JUNAKALUSTO


Höyryraide Oy:llä on tällä hetkellä omaa liikennekelpoista junakalustoa Porvoossa ja Suolahdessa. Yhtiön kalusto on kunnostettu siten, että sen ulkoasu on säilytetty joko alkuperäisenä tai sellaisena, kun se on ollut aktiiviliikenteen käytöstä poistettaessa.

KALUSTO PORVOOSSA

Höyryveturi Tk3 1168 ja kolme alkuperäisasuista puukorista päivävaunua. Matkustajakapasiteetti on 220 henkilöä istuma-paikkoina.

kalusto


Ei 22764
Paikkaluku 72
2 Wc:tä
Puu/vesilämmitys

Ei 22767
Paikkaluku 72
2 Wc:tä
Puu/vesilämmitys

Efi 22378
Kahvilavaunu 60 p
2 jääkaappia/vaihtovirta
Puu/vesilämmitys

Tk3 1168
Valmistaja: Lokomo, Tampere
Valmistusnumero ja vuosi: 164 / 1952
Akselijärjestys: 2-8-0
Pituus tenderin kanssa: 16 m
Paino työkunnossa: n. 78200 kg
Työpaine:14.0 kp/cm2
Kattilan tilavuus: 4m3
Tenderin vesitilavuus: 9,5m3
Tenderin halkotila: 10m3
Tulistetun höyryn lämpötila: 300-350 C
Vetovoima: 9550 kp
Nopeus eteen/taakse: 60 km /50 km/h
Kiihtyvyys: 0-60 km/h 1-2 min
Polttoaine: puuhalko, Sähköjärjestelmä: 24 V
kalusto


Teollisuusveturi Otso-1
Valmistaja: Saalasti Oy
Valmistusvuosi: 1964 / 1983
Valmistusnumero: D2412L /140
Työpaino: 24tn
Akselijärjestys: B
Suurin nopeus: 20km/t
Suurin akselipaino: 11tn
Pituus puskimineen: 6380mm
Pyörästön pituus: 2900mm
Polttoainesäiliön tilavuus: 300ltr
Paino työkunnossa: 22tn
Paineilmasäiliöiden tilavuus: 150ltr
kalusto




KALUSTO SUOLAHDESSA

Höyryveturi Hv3 995 ja puukoriset matkustajavaunut: päivävaunu ja ensimmäisen- ja toisen luokan makuuvaunu. Matkustajakapasiteetti on 175 henkilöä. Makuuvaunuissa on vuodepaikkoja 53 henkilölle.

kalusto


Ei 22798
Paikkaluku 72
2 Wc:tä
Kylmä vesi
Puu/vesilämmitys

Em2767
Paikkaluku 33/53 (makuu/päivä)
1 Wc
Kylmä vesi
Puu/vesilämmitys

Cem2183
Paikkaluku 22/50 (makuu/päivä)
1 Wc
Kylmä vesi
Puu/vesilämmitys

kalusto


Hv3 995 v höyryveturi

Höyryveturi Hv3 995 Lokomo 137/1941

Höyryveturi Hv3 nro995 on valmistunut Lokomon tehtaalla Tampereella 1941.Veturia käytettiin pääasiassa pika-ja henkilöjunissa aina vuoteen 1966 saakka. Viimeinen käytössäoloaikainen sijoituspaikka oli Seinäjoen varikko.Veturi oli käytössä ainoastaan 26 vuotta, joka on lyhyt aika höyryveturin käyttöajaksi. (Joillakin vetureilla käyttöaika jopa 60vuotta.)Hv -sarjan veturit (Hv1,Hv2,Hv3) olivat nopeutensa, toimintavarmuutensa ja taloudellisuutensa ansiosta yleisimpiä henkilöjunan vetäjiä. Vasta 1960-luvun loppupuolella linjakäyttöön suunnitellut dieselveturit syrjäyttivät ne henkilöliikenteestä. Vuotuinen linja-ajon määrä vetureilla oli n.200.000 km.

Veturin viimeinen VR:n suorittama täyskorjaus tehtiin Vaasan Konepajassa 3.2.1966-12.4.1966 Hv3 995 viimeinen käyttö henkilöliikenteessä tapahtui marraskuussa 1966 välillä Seinäjoki-Vaasa Hv3 -vetureita rakennettiin yhteensä 24 kappaletta. Näistä enää kolme veturia on jäljellä: Hv3 nro 781 Keravan asemalla muistomerkkinä, Hv3 nro 998 Haapamäen Höyryveturipuistossa ja Suolahdessa kunnostettu Hv3 nro 995.

Syksyllä 2003 VR Oy myi Höyryraide Ay:lle kunnostettavaksi Oulun muistomerkkiveturin, joka muuten olisi joutunut romutettavaksi. Veturi on kunnostettu täydellisesti vuosina 2005-2011 Äänekosken Suolahdessa yksityisen Höyryraide Oy:n toimesta Veturi on sarjansa viimeisenä valmistunut ja Euroopan ainoa liikenteessä oleva puupolttoinen henkilöjunan veturi, eli siinäkin mielessä ainutlaatuinen.

Urakka on ollut vaativa, ulkoisesti kunnostetusta monumentista, joka tosin oli päässyt pahasti rapistumaan yli 20vuoden ulkosäilytyksessä, ilkivallan ja puutteellisen hoidon takia, on nyt kunnostettu liikennekuntoiseksi museoveturiksi. Veturia on kunnostettu omistajan, oppisopimusharjoittelijan ja se on myös työllistänyt muutaman henkilön. Talkoolaisia on ollut 2-5 mukana kunnostamassa veturia. Yhteensä kymmeniä henkilöitä on tavalla tai toisella osallistunut Heikin saamiseksi upeaan kuntoon Lisäksi veturin korjaus on myös hyödyttänyt Äänekosken konepajoja, kuljetusyrityksiä ja kauppiaita Tämän veturin kunnostamisessa on ollut myös kyse ammattitaidon säilymisestä ja samalla höyryvetureiden pysymisestä liikennekuntoisina.

Kiitos työn valmistumisesta kuuluu Äänekoskelle, talkoolaisille ja kaikille yhteistyökumppaneille. Varsinainen virallinen ajo Valtion rataverkolla tapahtui 19.11.2011, jolloin edellisestä liikennöinnistä oli ehtinyt vierähtää jo 45 vuotta. Veturin historiasta ja kunnostamisesta kertova kirja ”Kunnostimme veturin Hv3 995" on työn alla.

Pienveturi Move 51h/40

VR:n sarja Vv13/ Tve 3
Veturit 551 ja 464
Valmistaja: Valmet Oy 1960 ja 1958
Pyörästö: C
Suurin paino työkunnossa: n.40.0 tn
Suurin akselipaino: n.13.3 tn
Suurin nopeus: 30km/t
Dieselmoottori: GM6-71 (2kpl)
Teho: Yht. 350hv/1800r/min
Sylinteriluku: 12
Voimansiirtojärjestelmä: Hydraulismekaaninen
Vaihteisto: Allison TCLA-955
Suunnanvaihtolaite: Valmet
Pyörienhalkaisija: 960mm
Max. Vetovoima: 8700kp

kalusto


2 kappaletta Move 50/51h Dieselveturia, jotka toimivat tällä hetkellä pääasiassa järjestelytehtävissä Suolahden Vanhalla-Asemalla.